homelopendarchiefvooruitblik
galerienieuwsexpoverhalenlinksreizencontact
Openingstijden:

afhankelijk van het tentoonstellingsaanbod
Archief
‘Werfkade 16 als inspiratiebron'
donderdag, 14 december 2006 - donderdag, 02 maart 2006

Marinus Augustijn

De openingstentoonstelling is in samenwerking met het Kunstencentrum Groningen georganiseerd. Beeldend kunstenaars die als docent aan het Kunstencentrum verbonden zijn, hebben zich door de monumentale ruimte laten inspireren. De titel van de tentoonstelling draagt daarom ook als naam.
 
De volgende kunstenaars werken aan deze expositie mee:
 
 
Marinus Augustijn
 
Marinus Augustijn 
‘Vaas 2001/2002' 
Mijn huidige werk neemt toegepaste (vaas)vormen als uitgangspunt voor ruimtelijk werk. In deze geconstrueerde vormen leg ik een sterke nadruk op de omsloten ruimte. Bij het gepresenteerde beeld “Vaas 2001/2002” wordt dit verdubbeld door hem in ‘verpakking' te presenteren. De sobere kist contrasteert met de geschilderde vaas. Utiliteit versus esthetica. In dit spanningsveld zoek ik het evenwicht'
 
 
Wia van Dijk
 
Wia van Dijk 
Broedplaats 
‘Het enkele ding, het andere ding en de totaliteit der dingen.'
 
 
Alida Everts  
 
Alida Everts 
‘Een bloem groeit nooit alleen' 
‘Een plant is zoals ze is. Vanwege alle informatie, die ze al generaties in zich draagt. Als uitgangspunt voor mijn tekeningen, schilderijen en beelden, gebruik ik het thema bloemen en planten. Ontstaan, groei, bloei en vergankelijkheid zijn processen die mij bijzonder fascineren in dit proces.'
 
 
Karin Hardonk
 
Karin Hardonk 
Cirkelpilaar en Vier Elementen 
‘De cirkelpilaar is ontstaan tijdens het onderzoek van vierkant en rond. Twee polaire vormen. Deze moesten samen een eenheid gaan vormen en zo is deze cirkelpilaar tot stand gekomen. Vierkant ijzer en rond golfkarton, strak en gekarteld. De cirkels zijn handmatig gescheurd en hebben een emotionele uitstraling, in tegestelling tot het ijzer. 
De Vier Elementen zijn albasten bollen, gebed in industriële ijzeren cirkels. De bollen stralen zachtheid uit, ondanks dat ze van steen zijn. Op deze bollen zijn het vierkant, een driehoek, een cirkel en niets afgebeeld. Deze staan respectievelijk voor aarde, vuur, water en lucht.'
 

Hanny Siersema
 
Hanny Siersema
De Vertekening, van verleiding tot associaties 
‘De expositieruimte inspireert/verleidt mij tot kleine tekeningen (zwart-wit) met potlood/acryl op hout, en op geprepareerd papier. 
De verleiding: 
Schetsend met mijn potlood tast ik de ruimte af totdat ik deze in mijn vingertoppen ken. Pas dan kan ik mij laten verleiden tot associaties in/op intimiteit en monumentaliteit. (De Vertekening). Vanaf verschillende standpunten in de ruimte. Soms ontstaan er meer tekeningen vanuit één punt. 
De werkjes zijn verspreid door de ruimte opgehangen; ofwel vanaf het standpunt van verbeelding of op de plek van verbeelding. Zo veel mogelijk oningelijst.'
 
 
Frank Straatman
 
Frank Straatman
Raam met twee hoofden 
‘Net als iedereen probeer ik mijn eigen denken en voelen - en ook dat van anderen – te verkennen. In mijn werk doe ik dat door middel van twee- en drie dimensionale beelden. Het menselijk hoofd is daarbij een schitterend onderzoeksmotief. 
Een hoofd kan geladen worden met een emotie, en daarbij doet de situatie waarin het geplaatst is ook nog een beroep op het denken. 
Als denken en voelen zich met elkaar verbinden, zijn de toeschouwer en ik een stapje verder.'
 
 
Anne Stoer
 
Anne Stoer 
" As moarns betiid" 
' In mijn beelden werk ik veel met herinneringen en associaties. Ik maak daarbij gebruik van verschillende werkelijkheden, zoals foto's, tekeningen, schilderijen, voorwerpen of installaties.
In Werfkade 16 ga ik terug naar de ontbijttafel van mijn jeugd. De 8 kop en schotels staan voor mijn broers en zusters en mijzelf en het ontbijtlaken is van mijn moeder. Tijdens de tentoonstelling "borduur" ik het kleed op de muur.'
 
 
Mirjam Wulfse
 
Mirjam Wulfse  “Stalen” met knopen  ‘Het voormalige kantoor aan de voorzijde van het pand heb ik omgedoopt tot Kabinet. Daar bevinden zich knopen en stalen. Kledingstukken en stoffen die zo sterk verbonden zijn met een gebeurtenis dat ze er als het ware symbool voor staan, vormen de basis voor de serie stalen met textiel. 
De knopen die ik gemaakt heb, heb ik een eigen betekenis, een eigen ‘leven' meegegeven. Ze verbinden hier niet de twee delen van een kledingstuk; kunnen ze een verbinding leggen met de beschouwer?'