homelopendarchiefvooruitblik
galerienieuwsexpoverhalenlinksreizencontact
Openingstijden:

afhankelijk van het tentoonstellingsaanbod
Archief
‘De verleiding van de vorm'
zaterdag, 07 februari 2004 - zaterdag, 27 maart 2004

Karin Hardonk, twee- en driedimensionaal werk
Ingrid Rosschaert, glaskunst

Bepaalde vormen zijn voor sommige kunstenaars een bron van inspiratie. Deze tentoonstelling is mede op dit gegeven gebaseerd. Te zien is werk van Karin Hardonk (1960, Groningen) en de Vlaamse Ingrid Rosschaert (1956).
 
 
Karin Hardonk
 
Karin Hardonk maakt twee- en driedimensionaal werk. De werken voor deze expositie zijn ontstaan van onderzoek naar de elementaire vormen vierkant en rond. Het is het zoeken naar de samenwerking tussen deze twee polaire vormen. De vierkanten in haar werk zijn veelal gemaakt uit cirkels en de cirkels zijn gedeeltelijk gemaakt uit vierkanten.
 
Het vierkant staat voor het rationele, het denken. De cirkel houdt emotie en gevoel in. Door de manier van werken, op een expressieve manier kleur op papier krassen, ontstaat er een intieme en emotionele oppervlaktebehandeling. Door het werken van laag over laag, wordt het uiteindelijk resultaat een intrigerend geheel. 
Het gebruik van vele diepteverschillen per kleurgebied geeft de werken een sterk levendige uitstraling.
 
Het werk heeft ruime formaten. Dit is noodzakelijk om het grote gebaar waarmee de werken zijn ontstaan, te kunnen laten zien.
 
 
Ingrid Rosschaert
 
Ingrid Rosschaert studeerde beeldhouwkunst aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Gent. Zij ging zich later toeleggen op glaskunst. Via het Institute of Arts and Crafts volgde ze verschillende glasseminaries en workshops bij gerenommeerde Belgische en internationale glaskunstenaars, waaronder bij Koen Van der Stukken en Jelena Popadic.
 
Ze exposeerde reeds tijdens verschillende solo- en groepstentoonstellingen in België en daarbuiten. Zij is sinds 1981 als docent aan de Academie voor Beeldende Kunst in Hamme verbonden.
Ingrid Rosschaert ontwerpt speelse, maar doordachte driedimensionale vormen in glas, waarin steeds opnieuw humoristische tot maatschappijkritische knipoogjes te ontdekken zijn. Haar constructies zijn robuust in materie en vorm, maar kunstig zacht en teder in de beschouwing ervan.