homelopendarchiefvooruitblik
galerienieuwsexpoverhalenlinksreizencontact
Openingstijden:

afhankelijk van het tentoonstellingsaanbod
Archief
Labyrint van licht
zaterdag, 03 september 2005 - zaterdag, 22 oktober 2005

Tashihiro Hattori
Sandra Vermanen

U zult het tijdens de entree van deze tentoonstelling merken; er is inderdaad sprake van een labyrint van licht.
 
Tijdens de opbouw van deze tentoonstelling zijn er door Sandra Vermanen en haar hulpkrachten al diverse grappen gemaakt over de bescherming van het labyrint: piepers, onder stroom zetten, afzetlint, een boetesysteem enzovoort. Maar met een paar welgemeende waarschuwingen zal het de bezoeker ongetwijfeld lukken om zijn weg door of langs het labyrint te vinden. 
Met gewone 'natuurlijke materialen' een maximaal effect bereiken. Goede kunstenaars kunnen dat. Met een enkele verfstreek een bepaalde beweging uitdrukken, uit steen of klein een herkenbare vorm maken die iedereen aanspreekt. Dat is de kracht van het meesterschap.
 
Een maximaal effect bereiken met eenvoudig materiaal is ook het geval bij de beide kunstenaars die op dit moment bij ons exposeren.
 
 
Sandra Vermanen
 
Sandra Vermanen (37) uit Groningen maakt installaties van draad. De draden van onderdelen van de installatie leiden naar een bepaald punt. Het lijkt alsof de draden uit een grote cirkel naar boven gaan, maar dat is niet zo. Sandra heeft een groep van twintig à dertig draden per tegel naar boven geleid. De vertrekpunten verspringen ten opzichte van elkaar. Zij heeft bewust voor hoekig verspringende vertrekpunten gekozen om op deze manier een antwoord te geven de ronde vormen van papier van Toshihori Hattori. Waar eindigt het ene deel van de installatie en waar begint het volgende deel? Het is nauwelijks te onderscheiden, zo subtiel, zo broos oogt het bouwwerk. De kleuren vloeien in elkaar over en overlappen elkaar op steeds andere manieren. Als je door het werk heen kijkt, dan heeft een bijna hallucinerende werking; waarschijnlijk wordt dat veroorzaakt door de vele 'lagen' die over elkaar heen lopen.
 
Het vervreemdende, dat is ook de bedoeling van Sandra. Zij schrijft zelf in haar portfolio het volgende: 'in mijn werk maak ik de beschouwer zich bewust van zijn zintuigen en de gewaarwordingen die ontstaan door het kijken naar en het soms voelen van mijn installaties/weefsels. Ik probeer een plek te creëren waar de beschouwer op dat moment rust vindt, een moment stil staat om te genieten en aandacht te hebben voor het beeld, het leven. Mijn installaties zijn voor mij een metafoor voor het bouwen, het construeren van het leven, mijn doelen en plannen. Ik maak (delen van) het leven zichtbaar.'
 
Eigenlijk is een opening, of zoals de Fransen het zo mooi zeggen, een vernissage, geen goed moment om van dit werk te genieten. Wij nodigen u dan ook graag uit om op een ander moment eens rustig een klapstoel te pakken en dit labyrint in uw op te laten nemen.
 
 
Toshihiro Hattori
 
Het materiaal waar Toshihiro Hattori (36) uit Japan mee werkt is eenvoudig en natuurlijk: eigen geschept papier, vezels, twijgen en boomtakken. De materiaalkeuze sluit aan bij een eeuwenoude traditie in Japan van het gebruik van papier. In de huizen als 'bouwmateriaal' om kamers van elkaar te scheiden en als kunstzinnig materiaal: om op te drukken, mee te vouwen of om mee te boetseren.
 
Het zijn organische vormen die Toshihiro construeert. De kracht van de natuur is een belangrijke inspiratiebron en de natuur is op verschillende manieren in zijn werk terug te vinden: Schelpvormen die samen een bloem vormen, nestvormen, insectachtigen, bootvormen, vormen die aan Japanse lantaarns doen denken. De eerbied voor de natuur is al van oudsher in het shintoïsme terug te vinden en heeft zijn doorwerking in het werk van Toshihiro Hattori.
 
Toshihiro laat de natuurlijke kleuren van zijn materiaal ongemoeid. Hij maakt alleen een uitzondering voor bladgoud. Met dit materiaal krijgt het ‘lotus object' een stralend middelpunt.
 
Een ander aspect waar hij mee speelt is licht. ‘Zonder licht is er ook geen schaduw' zegt Toshihiro. ‘En schaduw is minstens zo belangrijk als licht voor mijn objecten.
 
U kunt in zijn portfolio lezen dat hij al vele prijzen voor zijn werk ontvangen heeft. Toshihiro verblijft momenteel twee jaar in Nederland. Zijn verblijf in ons land wordt mogelijk gemaakt door de Japan Foundation en Nederland is weer een belangrijke springplank om West Europa met zijn ‘papierkunst' te veroveren. Wij zijn blij om zijn werk in Hoogezand- Sappemeer te kunnen laten zien.